"Voor Krofaya herinneren deze preskammen (haarkammen) aan haar jeugd en de
strijkbouten aan de geschiedenis die ze van haar ouders en grootouders heeft
meegekregen. Ze gebruikte deze preskammen vroeger als ze met vriendinnen bijeenkwam.
“In elk gezin waren deze kammen aanwezig. We maakten er een competitie van: wie kan
het beste ‘pressen’, haren glad maken. Voor mij hebben deze preskammen met mode te
maken. De strijkbouten met onderdrukking. Zo is mijn overgrootmoeder na de afschaffing
van slavernij wasvrouw geworden. En hoewel slavernij was afgeschaft, betekende dat niet
minder hard werken.”
Dit verhaal maakte onderdeel uit van de tentoonstelling 'Koloniaal Den Haag, een onvoltooid verleden' (2023). "
"Voor Krofaya herinneren deze preskammen (haarkammen) aan haar jeugd en de
strijkbouten aan de geschiedenis die ze van haar ouders en grootouders heeft
meegekregen. Ze gebruikte deze preskammen vroeger als ze met vriendinnen bijeenkwam.
“In elk gezin waren deze kammen aanwezig. We maakten er een competitie van: wie kan
het beste ‘pressen’, haren glad maken. Voor mij hebben deze preskammen met mode te
maken. De strijkbouten met onderdrukking. Zo is mijn overgrootmoeder na de afschaffing
van slavernij wasvrouw geworden. En hoewel slavernij was afgeschaft, betekende dat niet
minder hard werken.”
Dit verhaal maakte onderdeel uit van de tentoonstelling 'Koloniaal Den Haag, een onvoltooid verleden' (2023). "